mandag 6. desember 2010

Kakemenn

I dag måtte vi begynne på julebaksten, det er jo allerede 6. desember. Så midt i eksamenslesinga trengte jeg en liten pause, og det ble til en lang pause med kakebaking og god lunsj. 


Dette trenger du:
400 g hvetemel
100 g sukker
1 ts hornsalt
100 g smør
2 dl melk

Slik gjør du:
Bland alt det tørre og smuldre inn smøret. Ha i melken, bland godt og kjevle ute deigen til en 1/2 cm tykk leiv. Trykk ut kakeformer og stek i ovnen i 10-15 minutter, til de så vidt begynner å få litt lys brunfarge. Pyntes med farget melis hvis du har det, eller så kan du bare ha dem hvite og rene. Jeg hadde ikke konditorfarge i dag, så jeg var lur å skulle pynte med mini-smarties. Men da sa Lars at han ikke trodde de to smakene passet så godt sammen, og det er vel sant, selv om det hadde sett veldig fint ut :)


Pass på at alt smøret er godt smuldret, blandingen skal se og kjennes ut som det fortsatt bare er mel.


Klare til steking. Jeg laget masse bittesmå hjerter av deigen som var til overs når jeg ikke gadd å kjevle ut for å lage en og en kakemann, eller kakedame.


Ferdige og deilige, klare til servering. Rart at noe så tørt med så lite smak kan være så godt?

Bakemestereksamenspus, Stine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er bare koselig om du legger igjen en kommentar, da blir jeg glad! :)