fredag 29. oktober 2010

Hjemmelagde sjokoladekjeks

Ingen kan motstå fristelsen av nybakte, hjemmelagde sjokoladekjeks! I alle fall ikke noen i dette huset. Det er enkelt, går veldig fort, også smaker det så utrolig godt! Dette er en "grovere" variant med havregryn og brunt sukker. 


Oppskrift på nydelige sjokoladekjeks:
100 g mykt smør
1 1/2 dl brunt sukker
1 egg
1 ts bakepulver
2 dl hvetemel
1 dl havregryn
Sjokolade, mengde og type velger du selv :)

Bland smør og sukker godt før du blander inn pisket egg. Bakepulver og hvetemel siktes i og havregryn blandes i etterpå. Så tar du så mye grovhakket sjokolade du vil, jeg pleier å bruke ca 150 g til sammen, og blander det inn. Det blir ekstra godt med blanding av lys, mørk og hvit sjokolade! 

Blandingen blir ganske kompakt, og det må den være for at kjeksene skal få den gode konsistensen og ikke bli for harde eller for myke. Jeg bruker to teskjeer og trykker røren godt sammen til en liten kule før jeg legger den på stekebrett med bakepapir, også trykker jeg den litt ned etterpå.  Husk å ha god avstand for de flyter utover, jeg pleier å sette 20 stykker på hvert brett. Stekes ved 190 grader i ca 12-15 minutter, det er forskjellig fra ovn til ovn og varierer etter hvor store kjeks du lager.

Avkjøles i ett par minutter på stekebrettet før de legges over på rist.

Så gjenstår det bare en ting, og det er å nyte lune gode kjeks med en stor kopp med deilig kaffe!

God appetitt, Stine

1 kommentar:

  1. Nam, de må prøves i morgen kanskje! :)
    Se hva jeg rekker før kaffegjestene kommer..

    SvarSlett

Det er bare koselig om du legger igjen en kommentar, da blir jeg glad! :)