torsdag 25. november 2010

Foto: ALLTID ha med kamera!

Åh, jeg sier det til meg selv så altfor ofte. Gang på gang på gang på gang; man må ALLTID ha med kamera på tur! Bare en liten kveldstur, du vet aldri hva som plutselig dukker opp. Så mange sjanser til å ta nydelige bilder i lys du aldri kommer til å se igjen, de bare glipper mellom fingerene. Det kan ikke beskrives hvor irriterende det er, men du har sikkert opplevd det selv. Har du ikke sagt "Åh, se på det fine lyset, det hadde blitt et fint bilde, nå skulle vi hatt med kamera!" Joda, det tror jeg nok du har, det har i alle fall jeg og samboeren min sagt altfor ofte. 


Her om dagen var jeg ute en liten tur på ettermiddagen (dette bilde er faktisk tatt klokka 17.10, det e vinter i Trondheim sjø!) og det var bare de kuleste skyene jeg noen gang har sett. De hang pent og perfekt foran månen, og det var så fint med det lille snølaget og alle lysene i vinduene.


Da sa jeg til meg selv; "hvorfor har ikke jeg med kamera nå?" Dette er jo det perfekte utgangspunkt for nydelige, fortryllende kveldsbilder. Herlig var det, og ideene bare strømmet på. 


Se på dette! Det kunne blitt så kult hvis jeg hadde hatt et annet kamera enn mobilen. Misforstå meg rett, jeg elsker telefonen min og er stor fan av iPhone, men kamera kunne vært en smule bedre. Jeg skulle helst hatt speilrefleks kvalitet og valgmuligheter, men må vel bare innse at det er fortsatt noen år til det blir mulig.


Bare litt høyere ISO her, et stativ og laaang lukkertid, åh det skulle blitt så fint. Men den gang ei, bedre lykke neste gang. For dere som ikke ser det så er dette bryggerekkene på Bakklandet, med den nydelige månen og skyene i bakgrunn. 

Konklusjonen min er altså at man aldri skal tenke "jeg gidder ikke ta med kameraet nå, jeg finner sikkert ikke noe å ta bilde av uansett." Feil. Det er som regel når du ikke tenker over å ta bilder man ofte burde gjort det. Det er enkelere å finne et bra motiv hvis man ikke leter etter det. Men hvordan skal man klare det da? Konklusjonen i konklusjonen blir altså; ta mye bilder, ha med kamera så ofte du kan, og ikke undervurder en fotosituasjon.

Eksamensstresset hilsen, Stine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er bare koselig om du legger igjen en kommentar, da blir jeg glad! :)