mandag 8. november 2010

Grunnoppskrift for god saus

Å lage en god saus er ikke så vanskelig. Jeg har vokst opp med hjemmelaget saus, og halvfabrikat visste jeg ikke hva var før jeg var ganske gammel. Mamma og pappa har alltid laget saus helt fra bunn av, og det er jeg glad for. Jeg har lært mange triks, og det er ikke mye som skal til for å få en god saus. Så si nei til TORO, Knorr og andre posesaus-produsenter og ja til hjemmelaget saus. Da vet du hva du spiser, og slipper så mye rare ingridienser som er puttet oppi for at det skal holde seg til 2015 uten å bli dårlig. Det tar ikke så mye lenger tid, det er så utrolig mye sunnere og smaker så villt mye bedre!

Her kommer en grunnoppskrift som jeg bruker nesten hver gang jeg lager saus. Man kan gjøre så mye forskjellig med den, og den smaker aldri det samme uansett.

Du trenger:
1 liten sjalottløk
Ca 50 g meierismør
Fløte


Det eneste du må gjøre er å finhakke løken og steke den litt i smøret og ha på fløte. Dette blir det selvfølgelig ikke noe særlig god smak av, men da bare har du oppi kraft fra kjøttet du steker, eller en liten bulljong (helst flytende), smak etter ønske og ut ifra hva slags mat du skal ha den til. Smak til med salt og pepper og kanskje litt sukker, sennep, ripsgelé eller soyasaus. Bruk det du har er egentlig hovedtanken her. 


Ett annet godt tips er å bruke kremost, det er utrolig godt og en gjenganger hjemme hos meg. Da bare smelter du kremosten sammen med smør og løk før du har oppi fløte. Enklere blir det ikke! Jeg bruker som regel de vanlige kremostene fra Tine, krydder- eller peppersmak, men varierer litt etter hva slags mat jeg skal ha det til.


Også er det bare å eksprimentere! Ha oppi sopp eller litt rødvin. Dette er så enkelt, og smaker så mye bedre, prøv det du og :)

Ha en fin novembermandag, Stine

2 kommentarer:

  1. Hehe, dattera te mora si! Herlig! Smask smask!

    SvarSlett
  2. Hmm det må jeg prøve :) Vi pleier å lage hjemmelaget saus vi også, men har ikke prøvd med kremost :) Ha en fin mandag!

    SvarSlett

Det er bare koselig om du legger igjen en kommentar, da blir jeg glad! :)