lørdag 13. november 2010

Martines del av stua

Man har ingen anelse om hvor stor plass en baby tar, før man selv blir foreldre. Jeg trodde jeg skjønte det, en baby er jo ikke så stor? Men der tok jeg grådig feil! En baby er kanskje ikke så stor i seg selv, men det er jo et hav av utstyr man trenger, eller som i alle fall er veldig kjekt å ha. Hjemme hos oss har vi laget en krok i stua som er bare Martine sin. Det er fint med et hjem der det synes at det bor en baby altså, men babyen trenger jo ikke bo i hele hjemmet, hele tiden. Så Martine har et par kvadratmeter som er bare hennes, og ferdig med det. Ingen voksne har adgang. Hun får selvfølgelig lov å være alle andre steder også, men det er fint å ikke ha baby-bilder og lekekasser overalt.


I kroken til Martine har hun en ganske stor lekegrind som hun koser seg i hvis vi ikke er i nærheten hele tiden og kan følge med på hva hun gjør. Hun fyker av sted og spiser plutselig på ting hun ikke burde, og da er det bedre at vi vet hun er trygg i lekegrinda, så vi slipper å løpe å se hva hun driver med hele tiden. Over lekegrinden har vi hengt opp noen fine bilder, og satt opp "kjøleskap-bokstaver", så det virkelig synes at her er det hun som er sjefen. 


Selv om det er supert å være både mamma og pappa (ikke på en gang så klart), så er det deilig å ha fri fra den rollen en gang i blant. Når kvelden kommer, barnet sover og roen senker seg i huset er det fint å ikke snuble i leker og babystoler og Gud vet hva som ligger å slenger etter dagens mange aktiviteter.  Det som er ekstra kjekt med å ha en lekegrind er at vi kan putte alle lekene, stolen, gåvognen og alle andre Martine-ting i lekegrinda, og vips så er stua babyfri, noe som er godt etter en lang babydag. Og hvis man vil ha helt fri fra alle selvlysende leker er det bare å slenge et lite teppe over så er alt borte til man vil ha det frem igjen. Misforstå meg rett, det finnes ikke noe bedre enn å være mamma, men man kan jo ikke være det hele tiden?


Ord er lekkert, og en skikkelig interiør-trend om dagen som mange bruker. Jeg er intet unntak, og synes bokstaver i innredningen er flott. Det pynter opp på en annerledes måte enn et vanlig bilde med ramme. Jeg er veldig fornøyd med ordene jeg laget av magnet-bokstavene, og synes de passer utrolig bra til en liten babykrok. Jeg brukte bilde-tyggis (heter det det?) for å henge dem på veggen, og det står Tro, Håp og Kjærlighet. 


Her koser den lille snuppa vår seg med lekene sine. Hun krabber mest på gulvet for tiden, det er visst mye mer spennende å prøve å komme seg rundt der hun vet hun ikke får lov, men det er kjekt å legge henne oppi her hvis vi bare skal ut på kjøkkenet en tur eller hente noe i et annet rom. På bildet over ser det ut som om hun har veldig mange leker, men det er de hun har også. Hun liker best å leke med et leverpostei-lokk, ikke så kravstor med andre ord ;)

Hvordan har dere andre med barn løst dette? Har dere en baby-krok eller har dere leker og utstyr overalt? 

I kveld kommer oppskrift på nydelig middag, følg med!

Ha en fin lørdags-ettermiddag, Stine

3 kommentarer:

  1. Genialt med barnekrok, da slipper man å føle seg innvadert av det nye, lille mennesket! :)

    SvarSlett
  2. Jeg digger bokstavene og bildene over lekekroken! Enkelt og fint :)

    SvarSlett
  3. Arja: Ja! Det er deilig å bar være i en vanlig stue på kvelden :)

    Silje: Takk, jeg liker det jeg også, synes det passer så godt sammen. (Bare for å skryte litt, haha)

    SvarSlett

Det er bare koselig om du legger igjen en kommentar, da blir jeg glad! :)